Sylvana Simons: “Zwart is racistisch”

DENK-lid Sylvana Simons is tegen het woord ‘zwart’. Zij vindt het woord ‘zwart’ namelijk racistisch tegen de donkere mensen.

“Zwart is gewoon een racistisch woord. Veel mensen zeggen ook wel eens als ze de naam  van de desbetreffende persoon, waar ze het over hebben op dat moment, niet weten ‘die zwarte’. Dat is gewoon heel racistisch. Ik voel me daarbij gediscrimineerd. Daarom ben ik tegen het woord ‘zwart’.” Aldus de 45-jarige Simons.

“Mijn partij en ik staan achter Sylvana’s standpunten om het woord ‘zwart’ als racistisch te beschouwen. Wij Turken vinden het ook niet prettig als je spreekt over ‘die Turk’ in plaats van ‘die man’. Net als dat jullie Nederlanders het niet prettig vinden als er gesproken wordt over ‘die kaaskop’ of ‘die Nederlander’. Zeg gewoon de naam of beschrijf hem beter in plaats van alleen naar de huidskleur/afkomst te kijken.” Waren de woorden van DENK-lijsttrekker Tunahan Kuzu.

zwart

Geef een reactie

