Schoolschaakfinale afgelast wegens rellen

De finale van het schoolschaaktoernooi tussen Jesse de Wit (11) en Rik van den Belt (12) van de regio Nunspeet van afgelopen donderdag is afgelast wegens rellen. De finale was omstreeks 15:30 uur begonnen. En omstreeks 15:40 uur brak er ineens een gevecht uit op de tribune en stormde er een man naar beneden die het schaakbord omgooide.

“Het was een hele bizarre situatie en het ging allemaal ook zo snel. Voor het gevecht uitbrak waren er al spreekkoren te horen vanaf de tribune. Maar ja, dat gebeurt wel vaker tijdens sportwedstrijden, dus daar trok ik mij niet zoveel van aan.” Aldus Jesse de Wit.

“Er heerste tijdens de wedstrijd wel een enge sfeer. En toen het gevecht uitbrak en mijn vader naar beneden kwam rennen om het schaakbord om te gooien leek het allemaal zo snel te gaan. Mijn broer zat daar ook op de tribune ‘hamas, hamas` te zingen, ik weet niet wat dat betekend, maar erg vriendelijk tegenover mijn tegenstander klonk het niet.” Waren de woorden van de 12-jarige Rik van den Belt.

Of de finale nog ingehaald wordt hangt af van de beslissing van de tuchtcomissie van de KNSB (Koninklijke Nederlandse Schaak Bond) die zich over deze zaak gaat buigen.

schoolschaken1617
Foto: De deelnemers tijdens de groepsronde van het schoolschaaktoernooi.

Geef een reactie

